Jak čteme proměny českého knižního trhu?

Na poradě managementu jsme s kolegy obsáhle diskutovali o tom, jak čteme proměny českého knižního trhu. Situaci a trendy vidíme takto:
1/ Pokračuje a bude pokračovat koncentrace trhu. Velcí hráči jako Albatros či Grada Publishing budou pohlcovat menší nakladatele. Největší knižní dům Albatros Media má v současnosti ve svém portfoliu dvacet nakladatelských značek, tedy původně nezávislých nakladatelství, která cestou obchodních akvizic dostal pod svá křídla. S jistým odstupem následuje Euromedia Group s deseti a Grada Publishing se šesti značkami, které v minulosti zpravidla bývaly samostatnými nakladatelstvími. Příznačná je odpověď majitele nakladatelství Prostor Aleše Lederera v lednovém rozhovoru pro časopis FINMAG na otázku, zda neuvažoval o prodeji své firmy: „Dostal jsem nabídky, velmi zajímavé nabídky, ano, jednal jsem o nich, ale nepřijal je.“ Je zřejmé, že nákup nezávislých značek velké nakladatelské domy aktivně povzbuzují a že k další koncentraci trhu bude také docházet. Důsledky tohoto trendu jsou pro knižní tiskárny převážně negativní. S každou další akvizicí se zvyšuje vyjednávací síla velkých nakladatelů, které vede k tlaku na snížení ceny tisku a ztrátě části zakázkového portfolia. Každé pohlcení našich zákazníků (Fragment, Egmont, Computer Press, Management Press, Vyšehrad) mělo tento scénář.
2/ Počet vydaných titulů za rok kolísá. Budoucí trend je nejistý, záleží na více faktorech. Snižuje se průměrný náklad knih. V poslední zveřejněné Zprávě o českém knižním trhu 2021/2022 najdeme graf počtu vydaných titulů. Počet titulů se v letech 2005 – 2019 pohyboval mezi 15 a 19 tisíci tituly. V roce 2020 silně poznamenaném pandemií COVID-19 se počet titulů propadl na 14.200. V následujícím roce došlo k mírnému oživení. Další data bohužel chybí, zpráva o českém knižním trhu 2022/2023 dosud nebyla zveřejněna. Jan Dražan, majitel nakladatelství Zeď, v Echo Salonu říká: „Ročně u nás vychází asi čtrnáct tisíc titulů, přičemž jejich náklady jdou dolů, což je vidět třeba v největším knihkupectví Luxor na Václavském náměstí, kde si čím dál víc prostoru ukrajují neknižní produkty.“ A výkonný ředitel nakladatelství ARGA Milan Gelnar v nedávném rozhovoru pro časopis FORBES uvádí: „Loňský rok, co se prodejů týče, byl rokem mizerným. Ceny knih vysoké, mezi kupujícími nejistota, co všechno důležitého ještě zdraží – byla vidět změna chování čtenářů. Redukujeme počet novinek.“ Počty novinek neredukují všichni nakladatelé. Někteří nakladatelé větším počtem titulů při snižujícím se průměrném nákladu „dohánějí“ chybějící tržby. O trendu snižování průměrného nákladu knih ale není pochyb. Logickým závěrem je poznání, že u budoucích investic do strojního zařízení bude zásadně vystupovat do popředí otázka rychlosti přestavby stroje jako jednoho z nejdůležitějších parametrů.
3/ I přes krizi vznikají nová, specializovaná nakladatelství (Audiolibrix). To ale nestačí k obrácení trendu. Čekejme pokles či stagnaci trhu. Končící šéfredaktor Euromedií Antonín Kočí v rozhovoru pro Echo Salon říká: „Listopad skončil špatně, respektive hůř než loňský, sezóna zase byla kratší. Reálně lidé začali knížky jako dárky nakupovat až mezi desátým a patnáctým prosincem, přičemž dřív začínali koncem října.“ Euromedia Group, a.s. je největším a nejsilnějším subjektem podnikajícím v rámci knižního trhu v České republice. Sdružuje nakladatelství, velkoobchod, distribuci i maloobchod a má silný knižní klub. Citovaný výrok má vysokou relevanci k odhadu loňského objemu knižního trhu. Meziročně se tento trh téměř jistě zmenšil. Současně se obávám, že nově platná nulová DPH na knihy nebude dostatečným impulsem, který přinese změnu trendu. Český knižní trh bude letos v nejlepším případě stagnovat.
4/ Jasně zacílená literatura je na rozdíl od mainstreamu překvapivě stabilní. Věrnost k poslání může být klíčem k přežití (Portál). Týdenní report z minulého týdne obsáhle citoval Martina Bedřicha. Jednatel nakladatelství Portál poukazuje na důležitost dlouhodobé věrnosti k poslání firmy. Je to i můj pohledna věc, což jsem zveřejnil na dvou sociálních sítích. Oficiální profil nakladatelství Portál příspěvek přesdílel s textem „Děkujeme za pochvalná slova a jsme rádi, že v naší nakladatelské misi máme spojence, jako jsou Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s., kteří to vidí stejně jako my.“ Bingo!
„Nic není stálé, vyjma změny.“ (Hérakleitos)
Keep smiling! 😎
Petr Kletečka
Zpět na přehled